Her er Enhedslistens kandidater

Stærkt hold med fem kandidater med forskellig baggrund og interesser

Enhedslisten er klar med det hold af kandidater, der ved kommunalvalget 16. november skal forsøge at få plads i kommunalbestyrelsen i Vallensbæk – og helst også være med til at skaffe et nyt flertal.

Allerede sidste år valgtes Jens Ove Bay som spidskandidat. Nu er resten af listen på plads. I alt bliver der fem kandidater at vælge imellem.

– Det er et stærkt hold med forskellig baggrund og interesser og dermed et godt tilbud til Vallensbæks borgere om fornyelse i kommunalbestyrelsen, siger spidskandidaten.

1.

Jens Ove Bay, 65 år, (på billedet i midten i bageste række) uddannet pædagog og leder af en fritids- og ungdomsklub i Høje-Taastrup, er med andre ord øverst på kandidatlisten. Han har haft tillidsposter i det meste af sit voksne liv blandt andet i fagbevægelse og boligbevægelse og har boet i Vallensbæk i 31 år. Han er medlem af VCMO, Vallensbæk Cykelmotion, men er i øjeblikket ikke helt så aktiv som han selv ville ønske.

Jens Ove Bay mener, der er et stort behov for, at kommunens svage borgere bliver mødt af kommunen på en anderledes positiv og konstruktiv måde, end det er tilfældet i dag. Han ønsker generelt en målrettet indsats for bedre behandling af udsatte borgere. Derfor vil han og Enhedslisten arbejde for styrkelse af de udsatte borgeres retssikkerhed, blandt andet ved oprettelse af en uafhængig borgerrådgiver.

2.

Nummer 2 på listen er Luise Marie Bak, 38 år (forrest til højre) og med bopæl i Vallensbæk i seks år. Hun er leder af et socialpsykiatrisk bosted i Roskilde Kommune for unge mennesker med psykiske udfordringer. Hun har været offentligt ansat i 20 år. En del af fritiden bruges på Vallensbæk Rideakademi, hvor hun og hendes datter har opstaldet en hest.

Luise Marie Bak har fokus på, at de socialt udsatte får en ordentlig behandling og er bange for, hvad beslutningen om at stoppe det forpligtende samarbejde mellem Vallensbæk og Ishøj kommuner kommer til at betyde for Vallensbæks indsats overfor kommunens børn og unge. Hun er stærkt bekymret for, om Vallensbæk har eller vil tilføre de nødvendige ressourcer til området.

3.

Listens nummer 3 er 19-årige Benjamin Rohde (forrest til venstre), som har boet i Vallensbæk i seks år. Han bor stadig hjemme hos sine forældre. Han er i gang med en uddannelse som tømrer på EUX, hvor han kan kombinere studenterhue og svendebrev. Fritiden i sommerhalvåret bruges især i Vallensbæk Sejlklub, hvor han i mange år har sejlet jolle og været træner. Næste projekt hedder J/80, en hurtig international bådtype for fire-fem personer.

Benjamin Rohde følger med interesse udviklingen i Vallensbæk og undrer sig over, at kommunalbestyrelsen vil bygge et højhus lige op ad motorvejen med alle de støjgener, som det vil give for beboerne. Han håber derfor, at byggeriet aldrig bliver til noget.

4.

Jesper Gehrke, 60 år (bagest til højre) og med sønderjyske rødder men dog de seneste 32 år i Vallensbæk, er nummer 4 på listen. Han arbejder som it-udvikler og har mange års erfaring med foreningsarbejde, blandt andet som formand for sin grundejerforening. Han bruger en del af sin fritid i golfklubben her i Vallensbæk.

Han er med egne ord frygtelig frustreret over den privatstyrede udvikling af kommunen, hvor det konservative flertal har ladet private investorer bestemme, og hvor der ikke levnes plads til alment byggeri og andelsboliger – og hvor der ensidigt satses på de såkaldt ressourcestærke borgere. Det betyder, at unge mennesker eller par, der uanset årsag skilles, ikke er i stand til at få en bolig i kommunen, som kan betales med én indkomst.

5.

Nummer 5 på listen er Torben Kragh, 68 år, (bagest til venstre) journalist og pensionist. Han har arbejdet blandt andet på et par dagblade og i fagbevægelsen og har boet i Vallensbæk siden 2018. Her har han som flittig fuglekigger oplevet, at dele af den lokale natur er under voldsomt pres. Der er derfor eksempelvis i Strandparken (og ikke kun i Vallensbæks del men hele Strandparken) behov for et øget fokus på fugleliv og natur. Han mener, at der med et minimum af regulering er plads til såvel et aktivt friluftsliv med kajakroning, sejlads med mere og et øget hensyn til områdets ynglefugle.