Sæt Store Vejleå fri

Hvis en havørred prøver at vandre op i Store Vejleå for at gyde, når den ikke længere end til kanten af Vallensbæk Sø. Her vil den møde en betonmur med en sluse, der er med til at regulere vandstanden. Sådan behøver det imidlertid ikke at være. Åen kan nemlig med fordel blive ført uden om Tueholm Sø og Vallensbæk Sø uden at det går ud over områdets funktioner som oversvømmelsessikring.

Der er allerede for flere år siden lavet en plan for at føre åen uden om søerne. Det kræver imidlertid, at de fire kommuner, som åen løber igennem, bliver enige og vil betale.

Enhedslisten i Vallensbæk finder det naturligt, at åen får en del af sit oprindelige forløb tilbage.

Enhedslisten har op til kommunalvalget svaret på en henvendelse fra DN Vallensbæk-Ishøj, der har spurgt til fem forhold og altså herunder ønsket om at få Store Vejleå uden om søerne.

”Vi synes, det er både naturligt og klogt at føre moserne og Store Vejleå tilbage til mere naturlig forløb, da det understøtter biodiversiteten og stadig kan virke som oversvømmelsessikring. Det vil vi rigtig gerne arbejde for, hvis vi bliver repræsenteret i kommunalbestyrelsen”, skriver spidskandidat Jens Ove Bay til DN.

To vigtige formål

Fra et biologisk og naturfredningsmæssigt synspunkt er der to hovedgrunde til forslaget. For det første vil en omlægning åbne flora- og faunapassage, som det nuværende forløb af åen ikke tillader. Den mest åbenlyse vil være etableringen af ynglemuligheder for opgangsfisk, men på sigt vi den også gøre det mindre risikabelt for oddere, hvis disse skulle få mulighed for igen at sprede sig til Østsjælland. Andre pattedyr der færdes i og langs vandløb vil også få bedre muligheder for at sprede sig. Et meget væsentligt problem i det moderne landskab er netop fraværet af spredningskorridorer.

For det andet er Tueholm Sø meget lavvandet og en stadig tilførsel af biologisk materiale fra åens øvre løb forårsager en tilgroning, som over tid vil ændre søens karakter mærkbart. Denne proces standses næppe ved en omlægning af åen, men omlægningen vil forsinke processen.

Bedre beskyttelse af fuglelivet

DN har også spurgt partierne om deres holdning til en slags zonering og bedre beskyttelse af fuglelivet i Strandparken.

“I forhold til Strandparken, så understøtter vi gerne forslag, der beskytter dyrelivet, så vi vil arbejde for beskyttelseszoner især i yngletiden. Vi er dog klar over, at havnene og selve stranden vil blive brugt meget i sommerperioden, da det betjener et meget folkerigt opland. Vi mener derfor, at vi skal fokusere indsatsen på at skabe “naturåndehuller bag klitterne og rundt om søerne”, hedder det i svaret.

På et spørgsmål om indsatsen for rent drikkevand, svarer Jens Ove Bay: “I forhold til drikkevand, så vil vi arbejde for at der ikke må bruges pesticider i Vallensbæk Kommune. Vi vil desuden arbejde for, at drikkevandet kontrolleres for forurening, også for stoffer der ikke har været i brug længe, men som vi kan forvente er ved at trænge ned til grundvandet nu”.

Generelt om naturpolitik er det Enhedslistens holdning, at der ikke bygges på de få steder i Vallensbæk Kommune, hvor der er mulighed for at skabe mere natur/diversitet.

“Vi er imod den ukontrollerede vækstpolitik, der er fremherskende nu, og vi har til stadighed forsøgt at få kommunalbestyrelsens flertal til at lave en miljøvurdering, hver gang der sendes nye byggerier og lokalplaner i høring”, skriver Jens Ove Bay.