Enhedslisten ind i kommunalbestyrelsen

Enhedslisten har for første gang nogensinde en plads i kommunalbestyrelsen i Vallensbæk.

Enhedslisten får en af de 15 pladser i den ny kommunalbestyrelse. Pladsen tilfalder spidskandidaten Jens Ove Bay.

Ny i kommunalbestyrelsen er også SF’s Christian Skou Larsen.

Der er imidlertid fortsat konservativt flertal i kommunen. De konservative gik frem fra otte til ni mandater, og Henrik Rasmussen fortsætter som borgmester de kommende fire år.

– Vi havde to mål med vores valgkamp; at vi ikke længere har konservativt flertal i kommunen, og at Enhedslisten får sæde i kommunalbestyrelsen. Det sidste har vi opnået, og det er vi rigtigt glade og stolte over, men det lykkedes ikke at vælte det konservative flertal. Det er ærgerligt, for vi tror, det ville være godt for Vallensbæk Kommune, at et enkelt parti ikke sidder på flertallet, men det overskygger ikke vores glæde over for første gang at få plads i kommunalbestyrelsen. Jeg synes, vi kan være stolte af vores valgkamp og også af resultatet, siger Jens Ove Bay.

Pæn fremgang

Enhedslisten får 375 stemmer, svarende til 4,7 procent af alle afgivne stemmer. Det er en fremgang på 1,2 procentpoint i forhold til 2017. Dermed bliver Enhedslisten det største af de tre partier i valgforbundet med Radikale (195 stemmer) og SF (332 stemmer).

I forhold til den nuværende kommunalbestyrelse går Socialdemokratiet tilbage fra fem til tre pladser, mens Dansk Folkeparti mister det ene af de hidtidige to pladser.

– En andel på 4,7 procent af stemmerne er bestemt godkendt. Vallensbæk er jo ikke et styk gennemsnitsdanmark, siger Jens Ove Bay.

Om valgresultatet i øvrigt siger han: – De Konservative har uden tvivl være begunstiget af den landspolitiske optur, som partiet har haft de seneste måneder. De har vundet, og vundet klart, så der er ikke andet end at sige til lykke. Socialdemokratiet har måske mistet noget på sms-sagen.

Positiv og kritisk opposition

Det bedste valg fik Enhedslisten på afstemningsstedet på Vallensbæk skole, hvor det blev til 141 stemmer eller 6,0 procent. Her fik også protestlisten VallensbækListen et godt valg med 176 stemmer, mens De Konservative her fik forholdsmæssigt færre stemmer end på de andre afstemningssteder.

– Der er næppe tvivl om, at nybyggerierne og forslaget om højhusbyggeriet ved motorvejen spiller ind i resultatet på Vallensbæk skole – i positiv forstand til os og VallensbækListen, negativt for De Konservative. VallensbækListen betaler prisen for at stå uden for valgforbund og kommer ikke ind, siger det nyvalgte kommunalbestyrelsesmedlem.

Selv om der fortsat er konservativt flertal, lover Jens Ove Bay, at Enhedslistens ene mandat skal bruges til at arbejde for at bedre Vallensbæk.

– Vi bliver opposition, men vi vil være en positiv og kritisk opposition og søge så meget indflydelse som overhovedet muligt, siger han.