Nej til boliger lige op af motorvej

I oktober 2019 vedtog Vallensbæk Kommunalbestyrelse en lokalplan, der skulle tillade højhusbyggeri og boliger lige op af Køge Bugt Motorvejen ved Egeskovvej. I marts 2021 blev lokalplanen kendt ugyldig af Planklagenævnet. Lokalplanen var i strid med planloven: Man kan ikke lovligt bygge boliger i et så støjplaget område.

Nu forsøger det konservative flertal at få gennemført byggeriet alligevel med nogle mindre ændringer. Byggeriet er således rykket 7-10 meter væk fra motorvejen, og så er nogle få boliger i projektet erstattet med liberale erhverv. Dermed er det andre paragraffer i planloven, der kommer i spil. Nu er det ikke længere et boligbyggeri, nu er det ”blandede byfunktioner”. Der er dog fortsat tale om 440 boliger plus 40 seniorboliger og et plejehjem.

Enhedslisten tvivler på, at man med dette ”smarte greb” har fundet et hul i planloven til at få gennemført projektet.

– Men uanset om juraen er på plads, så forandrer det ikke, at området er aldeles uegnet til boliger, siger Enhedslistens medlem af kommunalbestyrelsen, Jens Ove Bay.

– Støjen fra motorvejen er så voldsom, at den langt overstiger Miljøstyrelsens grænseværdier. For eksempel siger Miljøstyrelsens vejledning, at ”der aldrig bør planlægges for boliger eller støjfølsom anvendelse i øvrigt, hvor støjniveauet er højere end 68 dB”. Et kig på Miljøministeriets støjkort viser, at denne støjgrænse er langt, langt overskredet i lokalplanområdet. Man vil aldrig kunne overholde denne støjgrænse, siger han.

Støj er invaliderende, og man kan udvikle alvorlige sygdomme, blandt andet demens, af at bo i et støjplaget område.

– Derfor vil det eneste rigtige være at erkende, at der kan og skal ikke bygges boliger på arealet lige op af motorvejen. Der kommer i fremtiden ikke mindre trafik på motorvejen. Der regnes med mere trafik, og med udsigt til jordkørsel til kæmpeprojekter som Lynetteholm og Holmene ved Avedøre Holme årtier frem er der også udsigt til langt mere lastbiltrafik, som ud over støj og giver øget forurening, siger Jens Ove Bay.

“Lille forøgelse af trafikken”

Kommunen har i forbindelse med lokalplanarbejdet fået udarbejdet en miljøvurdering. Her er man på forunderlig vis kommet frem til, at ”en realisering af planen vurderes at medføre en lille forøgelse af trafikmængden ad Vejlegårdsvej og Vejlegårdsparken. Tilgængeligheden for den øvrige trafik forventes at være uændret og den samlede påvirkning af trafikafviklingen lille”, hedder det. Det er vist hvad man kan kalde et skønmaleri. De faktiske tal i miljøvurderingen siger, at ”nettopåvirkningen” er på 1468 personbilture pr. dag. Dertil kommer lastbilkørsel. Er det hvad man kalder en ”lille forøgelse”?

Man bruger i øvrigt tal for den nuværende trafikafvikling, det vil sige inden tre allerede igangværende boligbyggerier i området omkring Vejlegårdsvej er taget i brug med den trafik, de medfører.

– Det havde klædt kommunen, hvis der var lavet en samlet undersøgelse af trafikmængderne med både det aktuelle projekt og de igangværende byggerier. Samtidig nedlægger man Egeskovvej og flytter en del af trafikken ud af området til Vejlegårdsparken. Jeg synes faktisk, det er uetisk at fremstille sit projekts påvirkning af lokalområdet på den måde, siger Jens Ove Bay.

Lokalplanforslaget blev i kommunalbestyrelsen den 22. juni vedtaget alene med de konservative stemmer. Ud over Enhedslisten stemte også Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og SF imod lokalplanforslaget, der nu sendes i offentlig høring.