Igen-igen: Lokalplan dømt ulovlig

For anden gang på bare to år har Vallensbæk Kommune og det konservative flertal fået underkendt en lokalplan for boligbyggeri lige op ad Køge Bugt Motorvejen. Planklagenævnet har netop afgjort, at lokalplan 112, Egeskov Byhave, er ulovlig.

Det er kommunens skønmaleri af en miljøvurdering, der har fået det uafhængige klagenævn til at erklære lokalplanen ugyldig. Det betyder, at det konservative flertals ønske om at opføre omkring 500 boliger og et plejehjem et stenkast fra Køge Bugt Motorvejen igen er strandet. Igen har Vallensbæk Kommune fået en afgørelse imod sig, hvor der sort på hvidt står: I bryder loven.

– Det er fortvivlende, at kommunen ikke kan gøre arbejdet godt nok. Nu begynder man sikkert forfra. En masse penge er smidt ud af vinduet på ubrugeligt arbejde, siger Jens Ove Bay i en kommentar til Planklagenævnets afgørelse.

Ubrugelig trafikanalyse

Baggrunden for Planklagenævnets afgørelse er, at miljøvurderingen, som var en del af grundlaget for lokalplanen, ”ikke giver et retvisende billede af trafikforholdene i lokalområdet og lokalplanens påvirkning heraf”, står der i nævnets afgørelse.

Kommunen har ganske enkelt fået udarbejdet en miljøvurdering, som ikke tager højde for de byggerier, der i øjeblikket er i gang i området. Man vælger i stedet at basere sin analyse på gamle trafiktællinger fra 2012 og 2017.

Miljørapporten når frem til, at de mange boliger i Egeskov Byhave forventeligt vil give 2.176 daglige bilture fra Egeskov Byhave. Det vil svare til en forøgelse af trafikken med knap 33 procent, men som nævnt er trafikmængderne fra Dagmarhaven, Carolines Have og Emiliehaven ikke medregnet. Disse tre byggerier får tilsammen nogenlunde samme antal boliger som Egeskov Byhave og må derfor forventes at give lige så megen trafik. Men den trafik var som nævnt “glemt” i miljørapporten. Desuden forholdt miljørapporten sig heller ikke til, at man flytter en masse trafik til Vejlegårdsparken og dermed gøre trafiksituationen mere usikker andre steder.

Planklagenævnet ”finder på den baggrund, at de trafikale konsekvenser af projektet, i forhold til den sandsynlige påvirkning af miljøet, ikke er beskrevet og vurderet i tilstrækkeligt omfang til at opfylde kravene i miljøvurderingsloven”, står der i afgørelsen.

Også deprimerende

Planklagenævnet har behandlet to klager fra beboere i området. Ud over klagen over miljøvurderingen, er der klaget over overtrædelse af planloven. Her vurderer nævnet, at kommunen overholder planloven.

– Vi var mange, der i forbindelse med lokalplanens tilblivelse, sagde, at det var decideret uordentligt at lave en miljøvurdering, hvor man simpelthen udelader trafikken fra andre nye boligbyggerier og slet ikke forholder sig til, at man bare flytter problemer til andre veje. Derfor er det da positivt, når Planklagenævnet siger, at sådan kan man ikke planlægge. Men på den anden side er det deprimerende, at man åbenbart godt må bygge boliger i et af de mest støjplagede områder i hovedstadsområdet. Så jeg ved ikke rigtigt, om jeg skal le eller græde over nævnets afgørelse, siger Jens Ove Bay.

Planklagenævnet konstaterer i øvrigt også, at kommuneplantillæg nr. 2 til kommuneplan 2020-32 ”lider af væsentlig retlig mangel og dermed er ugyldig”.