Kandidater

Kandidatholdet: Fra venstre Torben Kragh, Benjamin Rohde, Jens Ove Bay, Luise Marie Bak og Jesper Gehrke.

Enhedslisten stiller med fem kandidater ved kommunalvalget 2021 i Vallensbæk. Vi opstiller på partiliste, hvilket betyder, at kandidaterne med stor sandsynlighed bliver valgt i den rækkefølge, de er opført på stemmesedlen.  De fem kandidater i partilisterækkefølge er:

Jens Ove Bay

65 år. Uddannet fritidspædagog. Klubleder i Høje Taastrup Kommune. Leder tillidsrepræsentant. Næstformand i lederforeningen BUPL Storkøbenhavn. Har boet i Vallensbæk side 1990. Medlem af Enhedslisten siden 2002.

jo[email protected]

Mærkesager:

Beskyttelse af de svageste borgeres rettigheder ved hjælp at en borgerrådgiver og en whistleblowerordning.

Klima og miljø lokalt som globalt. Vi skal demokratisere byplanlægningen via borgerinddragelse.

Minimumsnormeringer der er ført helt ud til børnene

Lavere klassekvotienter.

Naturbeskyttelse

Støjbekæmpelse.

Et mangfoldigt Vallensbæk med plads til alle samfundslag.

Luise Marie Bak

39 år. Botilbudsleder, Roskilde Kommune. Har været leder på socialområdet i 10 år. Er oprindelig uddannet social-og sundhedsassistent for 15 år siden, nuværende uddannelse er Master Of Public Governance ved CBS. Har tidligere været TR for FOA. Har boet i Vallensbæk i 6 1/2 år. Medlem af Enhedslisten siden 2007.

Benjamin Rohde

20 år, uddannet tømrer. Har boet i Vallensbæk i 7 år. Har været medlem af Enhedslisten i omkring et år.

Mærkesager:

Grøn indkøbspolitik samt overenskomstmæssige forhold for leverandører og entreprenører, der laver arbejde for kommunen. Flere almene boliger, vi kan som kommune stille krav om, at 25% af alt boligbyggeri i områder, der tidligere ikke var boligområde, skal være almene boliger. Dette gælder for alle lokalplaner til store etagebyggerier, som kommunen har godkendt på det sidste. Reelle minimumsnormeringer. Beskyttelse af vores naturområder.

Torben Kragh

69 år. Journalist, nu dog mest pensionist. Tidligere tillidshverv i Dansk Journalistforbund. Har boet i Vallensbæk siden 2018. Medlem af Enhedslisten siden 2020.

Mærkesager:

Kommunalbestyrelsen skal tage magten tilbage og beslutte en boligudvikling til fordel for almindelige mennesker med almindelige indkomster og for dem, der allerede bor i kommunen. Det betyder blandt andet, at der skal stilles krav om almene boliger i nye boligprojekter.

Der skal mere fokus på beskyttelse af den lokale natur. Uden fokus på beskyttelse bliver vores dejlige naturområder kvalt i benyttelse. Der er ved omtanke plads til både benyttelse og beskyttelse.

5.

Jesper Gehrke

60 år. Arbejder som IT udvikler (BC/NAV) og har været aktiv i Letbanens borgerpanel siden projektets start. Har boet i Vallensbæk siden 1989. Medlem af Enhedslisten siden 2015.

Mærkesager:

Vallensbæk Kommune skal være en ansvarlig kunde, der indfører kædeansvar for løn- og arbejdsforhold samt miljø i sine indkøb og investeringer. Konkret skal kontrakter med leverandører være betinget af, at leverandører dels sikrer overenskomstmæssige løn- og arbejdsforhold for alle ansatte, uanset om de er ansat hos leverandøren selv eller evt. underleverandører, dels at leverandøren sikrer den miljømæssigt mindst belastende løsning af opgaver og leverance af produkter, både i egen virksomhed og evt. underleverandørers.

Vallensbæk Kommune skal være en miljøbevidst kommune, der sætter det mindst mulige miljøaftryk i opgaveløsning og investeringer. Konkret skal der i den kommunale opgaveløsning laves miljøregnskaber, der afdækker den miljøpåvirkning opgaven medfører – både hvad angår forbrug af energi og andre resurser og generering og håndtering af affaldsprodukter. Endvidere skal der i alle investeringer tilstræbes, at der under byggeri og efterfølgende drift bruges færrest mulige resurser som energi og vand.

Den anvendte energi skal komme fra vedvarende energikilder.