Enhedslisten med i budgetforlig

Enhedslisten er med i et bredt forlig om Vallensbæks budget for 2023.

Alle partier i kommunalbestyrelsen bakker op om et budget, der fastholder skatteprocenten og undgår besparelser på kernevelfærden.

– Vi gik ind til forhandlingerne med Enhedslistens normale indstilling: ”at vi selvfølgelig stemmer for forbedringer og imod forringelser på kernevelfærd og klima og miljøområdet”. Vi er derfor rigtig glade for, at det er lykkedes at blive enige om et budget uden forringelser på netop disse områder. Der er endda tilført lidt midler til minimumsnormeringer, samt sat penge af til at tilpasse kapaciteten på institutions- og skoleområdet, siger Jens Ove Bay (foto), Enhedslistens repræsentant i Vallensbæk kommunalbestyrelse.

Han oplyser, at Enhedslistens krav især rettede sig mod klima- og miljøhandlinger i kommunens drift og ved opførelse af nye institutioner.

– Derfor er vi glade for at der ”bliver sikret mest muligt grønt friareal og tænkt bæredygtigt” når der bygges nyt og renoveres. Det bliver nu vores opgave at få beslutningen gennemført på bedste måde. På trafikområdet er vi især glade for, at der sikres bedre cykelstier, og at kommunens køretøjer og arbejdsredskaber skal være eldrevne, så vi får så stor en CO2 reduktion som muligt. Den helt nødvendige styrkelse af biodiversiteten, der allerede er igangsat, bliver yderligere udviklet til gavn for natur og mennesker. Vi er også glade for at Valhal nu kan bruges af alle, selvom badefaciliteter stadig kræver klubmedlemskab, siger Jens Ove Bay.

Mangler en borgerrådgiver

Han mener, at der er tale om et fornuftigt budget, selv om Enhedslisten ikke fik alle krav igennem.

– Vi argumenterede stenhårdt for, at Vallensbæk Kommune skal ansætte en borgerrådgiver, som kan hjælpe de svageste borgere mod at blive klemt i den kommunale sagsbehandling. Det har vi desværre ikke kunnet finde flertal for denne gang, men det forbliver en mærkesag for os, siger Jens Ove Bay.

Budgetaftalen indebærer blandt andet, at skatteprocenten fastholdes uændret på 25,6 procent og grundskyldspromillen på 24,38.

I løbet af de kommende år skal der opføres to nye daginstitutioner og Vallensbæk skole skal udvides. Omvendt bliver for i alt 6,6 mio. kroner ikke-igangsatte anlægsbevillinger i 2022 annulleret.

Der er også gennemført besparelser på 3 mio. kroner på driften, heraf 2 mio. kroner på administrationen.