Drop kæmpebyggerier og gentænk byudviklingen

Enhedslisten opfordrer det konservative flertal i kommunalbestyrelsen i Vallensbæk til at droppe planerne om massive boligbyggerier og i stedet gentænke byudviklingen ikke mindst i Vallensbæk syd.

Opfordringen kommer på baggrund af, at Planklagenævnet i to tilfælde med få måneders mellemrum har dømt lokalplaner for boligbyggerier ulovlige. Først blev lokalplanen for et gigantbyggeri med næsten 1000 boliger kaldet Egeskov Byhave lige op ad Køge Bugt Motorvejen underkendt i april. To måneder senere undergik samme skæbne lokalplanen for Sydporten, et boligprojekt mellem Bækkeskovvej og Vallensbæk Strandvej med flere end 100 nye boliger i etagebyggeri.

I begge tilfælde er det den tilhørende miljøvurdering, der ikke lever op til lovgivningens krav. For begge lokalplaner er de trafikale konsekvenser ifølge Planklagenævnet ikke beskrevet og vurderet i tilstrækkeligt omfang. Der er benyttet forældede trafiktællinger, og relevante forhold er ikke medtaget, så vurderingen af den fremtidige trafik er utilstrækkelig.

Byudvikling skal gentænkes

– Miljøvurderingerne er skønmalerier af de trafikale konsekvenser ved de mange nye boliger og dermed mange nye borgere. Vi påpegede det i forbindelse med vedtagelsen af begge lokalplaner, og det er derfor betryggende, at Planklagenævnet kommer frem til samme konklusion. I stedet for at klynke over afgørelserne og kræve klagerne genbehandlet, bør De Konservative nu erkende, at de massive boligprojekter ikke kan lade sig gøre, siger Jens Ove Bay, Enhedslistens medlem i kommunalbestyrelsen.

Han foreslår derfor, at man tager en tænkepause og gentænker byudviklingen i den sydlige del af Vallensbæk Kommune.

– Området langs Køge Bugt Motorvejen er ikke egnet til boliger. Her skal man finde andre formål. Hvad angår Sydporten, så mener jeg det må være muligt at udarbejde et projekt, hvor der ikke bygges så højt og hvor der er langt færre boliger end i den nu ophævede lokalplan. De konservative er nødt til at indse, at strategien om voldsom befolkningsvækst for at klare fremtidens økonomi ikke holder. En langt mere beskeden vækst i indbyggertallet er også en fordel i forhold til de servicetilbud, som er nødvendige i form af ikke mindst kapacitet på skole- og daginstitutionsområdet, siger Jens Ove Bay.

Forskønnet billede af trafikforhold

I sagen omkring Egeskov Byhave hæfter Planklagenævnet sig især ved, at der er benyttet uaktuelle trafiktællinger og at der i prognoserne for trafikudvikling helt er set bort fra tre dengang igangværende byggerier med flere end 500 nye boliger.

I sagen om Sydporten noterer Planklagenævnet, at miljørapporten tager udgangspunkt i trafikdata fra en for længst nedlagt trælasthandel og ikke områdets faktiske anvendelse. Påstanden om, at boligbyggeriet vil betyde mindre trafikal belastning holder derfor ikke.

Sammenfattede for miljøvurderingerne for de to lokalplaner er, at de forsøger at skabe et forskønnet billede af trafikforholdene i området efter en opførelse af de mange nye boliger.

Vallensbæk Kommune mener, at Planklagenævnets afgørelser er forkerte og ønsker at sagerne behandles på ny. I første omgang har Planklagenævnet afvist at behandle sagen for lokalplan 112, Egeskov Byhave, endnu en gang. Beslutningen om at underkende lokalplanen står dermed ved magt.