Derfor nej til byggeri ved motorvejen

Jens Ove Bays ordførertale i kommunalbestyrelsen i Vallensbæk i forbindelse med behandlingen af lokalplan 112, Egeskov Byhave ved Køge Bugt Motorveje. Indledningsvis nogle bemærkninger om baggrunden for talens indhold:

Gennem det første år, hvor Enhedslisten har været repræsenteret i Kommunalbestyrelsen, har der været flere store og problematiske lokalplanforslag på banen.

Vi har argumenteret med alle de ”normale” argumenter som støj, trængsel, økonomi, skyggevirkninger osv.

Det har tilsyneladende ikke gjort indtryk på flertallet i Kommunalbestyrelsen, da de alle er blevet stemt igennem.

Med udsigt til det også ville blive tilfældet denne gang, valgte jeg at forsøge mig med en mere konkret tilgang til de mange problemer, der er i at bygge i et så støjplaget område.

Min begrundelse for at holde netop denne tale er, at vi ofte får mulighed for at holde vores beslutninger ud i strakt arm, så det partiets linje og ikke det enkelte kommunalbestyrelsesmedlems ansvar, når der træffes beslutninger som får gode som dårlige konsekvenser for borgerne.

Jeg har derfor valgt at pege på nogle af de meget uheldige konsekvenser, der er ved at vedtage lokalplan 112 i håb om, at det ville vække samvittigheden hos de enkelte KB medlemmer.

Talen på Kommunalbestyrelsesmødet d.23/11 2022

Der er så mange ting der er i vejen med projekt Egeskov Byhave, så det er svært at vælge hvor man skal begynde og slutte. Heldigvis har vi modtaget mange høringssvar, der peger på de åbenbare ting: støj, trængsel, forslumning, skyggevirkninger, parkeringsproblemer m.m. så jeg kan tillade mig at fokusere på nogle få.

F.eks. retssikkerheden.

Retssikkerheden er demokratiets hjørnesten så det er for mig en meget stor demokratisk udfordring, når man som kommune vælger at bruge resurser på at finde huller i den gældende lovgivning og dermed gå ud over det, jeg vil betegne som lovens intention. Miljøet bliver jo ikke mindre skadeligt af at man bruger en finte for at lovliggøre projektet.

Årsagen til afslaget i 21 skyldes, at støj gør mennesker syge

Vi har derfor slået til lyd for der laves støjmålinger, men vi bliver mødt med argumenter om at det er meget vanskeligt. Personligt har jeg ikke målt niveauer under 80 dB. 100 meter længere væk end byggeriet skal ligge, så det er nok mest vanskeligt at få det resultat man ønsker.

På Miljøstyrelsens hjemmeside kan man læse følgende:

”Ifølge Verdenssundhedsorganisationen WHO, kan trafikstøj medføre gener og helbredseffekter som kommunikationsbesvær, hovedpine, søvnbesvær, stress, forøget blodtryk, forøget risiko for hjertesygdomme og hormonelle påvirkninger.”

Citat slut

Støj gør altså folk syge, mere konkret, for at få lokalplan 112 beslutningen sat i et perspektiv, som er til at forholde sig til, så har jeg regnet lidt på de tal som Danmarks Statistik oplyser om danskernes helbred.

Efter planen flytter 1100 mennesker ind i Egeskov Byhave, men for nemheds skyld så lad os regne med 1000. da det er samme antal Danmarks Statistik, arbejder med.

Hvis vi forudsætter at beboerne er helt gennemsnitlige danskere, altså hverken mere eller mindre raske, så vil der være 13 der får en blodprop i hjernen, 58 der udvikler diabetes og 20 de får en hjerneblødning som i resten af befolkningen

Men så vil der også være 2 ekstra der får en blodprop i hjernen, 3 der udvikler diabetes og 1 der får en hjerneblødning udelukkende på grund af deres boligs placering.

Derudover er der så nogle der udvikler demens, søvnbesvær, hjerterytmeforstyrrelser og børn der udvikler opmærksomhedsforstyrrelser, manglende evne til koncentration og kommunikation.

Der er altså mindst 6 af kommunens fremtidige borgere, der bliver alvorligt syge og derudover er der et ukendt antal borgere, der får alvorlige trivsels- og funktionsproblemer, hvis vi beslutter at byggeriet skal opføres.

Det bør i sig selv være nok til at stemme imod forslaget.

Når man hører folk tale om deres lokalområde, så høre man tit sætninger som ”dem i kommunalbestyrelsen” folk fra kommunen” og når vi så stemmer om lidt så vil vi også høre at for stemte liste x og mod stemte liste y, men faktum er at dem der træffer beslutningen der er os 15 der sidder her, ikke liste C, A, O, F eller Ø, men Henrik, Søren, Kenneth, Christian og Jens Ove for ikke at nævne alle, og det er dermed os 15 der er ansvarlige for at der er mennesker der kommer til at få blodpropper, hjerneblødninger, diabetes osv.

Hvis vi stemmer ja.

På Enhedslisten i Vallensbæk OG EGNE vegne